Monday, October 13, 2008

Ketupat Palas.

Sekadar Gambar Hiasan



Bagi masyarakat Terengganu, ketupat palas ni merupakan antara makanan wajib@ruji untuk dihidangkan kepada tetamu pada hari lebaran. Ketupat palas ni tidak menggunakan beras seperti ketupat yang terdapat di negeri-negeri lain. Ketupat di Melaka contohnya menggunakan nasi dan dibungkus dengan daun kelapa berbentuk segiempat. Macam nasi himpit.

Apa yang istimewa nya ketupat palas ni, ianya menggunakan pulut sebagai bahan utamanya dan dibungkus dengan daun palas dalam bentuk segitiga. Perisa ketupat palas pula bergantung kepada citarasa masing-masing. Ada yang suka sedikit manis dan ada juga yang suka tawar.

Secara ringkasnya dalam penyediaan ketupat palas, pulut terlebih dahulu ditanak dan digaul pulak dengan santa setelah pulut itu masak. Kemudian ianya dibungkus dengan daun palas yang telah dilurut dan ketupat ini akan dikukus sehingga masak.

Di hari raya, ketupat palas dihidang bersama-sama dengan rendang. Ada jugak yang suka menikmati ketupat palas ni dengan hanya mencicah ketupat palas dengan gula. Makan dengan gulai kari pon bole. Kat umah wo (nenek) saya, ketupat palas dihidangkan bersama-sama gula manisan (gula melaka) yang dicairkan. Tapi gula melaka ni bukan diperbuat daripada nira kelapa, tapi ianya dihasilkan dari tebu. So, manisnya pon lain sikit lah.

Raya tahun ni, turn saya beraya kat melaka. So tak balik la terengganu sbb cuti pon tak dapat nak apply lama. Banyak kije tertangguh yang nak disiapkan segera. So sampai la saat ni, saya blom makan lagi ketupat palas untuk raya tahun ni..huuhuhuh

OMG, I miss ketupat palas so much!!!!!!!!

No comments: